X

Sklep Equip.pl

ul. Człuchowska 68a
01-360 Warszawa

Sklep czynny:
od poniedziałku do piątku: 10:00 - 18:00

Telefon: 22 834 40 59
E-mail: equip@equip.pl

sklep Equip.pl Warszawa
X

Sklep Equip.pl

ul. Człuchowska 68a
01-360 Warszawa

Sklep czynny:
od poniedziałku do piątku: 10:00 - 18:00

Telefon: 22 834 40 59
E-mail: equip@equip.pl

sklep Equip.pl Warszawa
Masz problem ze złożeniem zamówienia? Zadzwoń i złóż zamówienie telefonicznie
Infolinia 22 834 40 59

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot albo odmowę wejścia na pokład samolotu?

2019-11-15
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot albo odmowę wejścia na pokład samolotu?

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot albo odmowę wejścia na pokład samolotu?

Opóźniony, odwołany lot albo odmowa wejścia na pokład samolotu niewątpliwie mogą szybko zepsuć podróż, do której się przygotowywaliśmy i oczekiwaliśmy jej z niecierpliwością. Na szczęście istnieją przepisy, zgodnie z którymi pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot lub odwołany. Nie wszyscy pasażerowie zdają sobie z tego sprawę, niektórzy nawet jeśli mają taką świadomość rezygnują myśląc, że to strata czasu, pieniędzy i małej szansy na powodzenie.
Regulacje unijne jasno określają o co można się starać, zatem dowiedz się więcej jakie prawa przysługują Tobie jako pasażerowi.

Odwołanie lub opóźnienie samolotu a prawa pasażera linii lotniczych

Odwołania lotu zdarzają się często z bardzo różnych przyczyn. Choć może się wydawać, że jesteśmy w tym temacie bezsilni, w rzeczywistości linie lotnicze muszą przestrzegać pewnych zasad, które grają na Twoją korzyść. W poniższych sekcjach dowiesz się więcej na temat swoich praw pasażera linii lotniczych i co zrobić w przypadku odwołania lotu. Warto wiedzieć, że w przypadku, gdy lot jest znacznie opóźniony linie lotnicze mogą proponować pasażerom alternatywne rejsy, noclegi i wyżywienie w zamian za zrzeczenie się dalszych roszczeń, mimo że są prawnie zobowiązani do zaopiekowania się koczującymi na lotnisku pasażerami.

Jeśli utkniesz na lotnisku z powodu odwołania lotu, linia lotnicza musi się Tobą opiekować, dopóki nie dotrzesz do miejsca docelowego. Masz prawo do bezpłatnych posiłków i napojów na czas opóźnienia, a także dostępu do telefonu i e-maila. Jeśli potrzebujesz zakwaterowania z powodu lotu z dużymi opóźnieniami (zwykle ponad 6 godzin), linia lotnicza musi również zapewnić pokój hotelowy lub miejsce pobytu oraz transfer na lotnisko. Nawet jeśli linia lotnicza zapłaciła za hotel i posiłki, nadal masz prawo do odszkodowania za odwołany lot. Jeżeli przewoźnik zaoferuje pasażerom inny przelot, odszkodowanie też można otrzymać, choć przewoźnik może wypłacić odszkodowanie za opóźniony lot niższe o 50%.

Odwołane loty w krajach Unii Europejskiej. W przypadku jakich lotów można wystąpić o odszkodowanie?

W 2004 r. Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej przyjęły rozporządzenie nr 261/2004 (w skrócie EC261), które ustanowiło wspólne podstawy odszkodowania i opieki dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów. W zależności od podróży pasażerowie linii lotniczych mogą ubiegać się o zwrot od 250 do 600€. Istnieje jednak kilka niuansów, które omawiamy poniżej.

Rozporządzenie nr 261/2004 obejmuje całą przestrzeń powietrzną UE. W praktyce prawa pasażerów określone w Rozporządzeniu znajdują zastosowanie wtedy, gdy: a) podróżujący wylatuje z dowolnego kraju Unii Europejskiej dowolnymi liniami lotniczymi, bez względu na to, czy siedziba przewoźnika zarejestrowana jest na terenie UE; b) podróżujący przylatuje do dowolnego kraju Unii Europejskiej liniami lotniczymi zarejestrowanymi w jednym z krajów Unii Europejskiej lub Islandii, Norwegii i Szwajcarii. Aby było to jaśniejsze:
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Odszkodowania za opóźniony lot: kiedy przysługują?

Oto kilka przykładów z życia kiedy możemy oraz nie możemy starać się o odszkodowanie. Powiedzmy, że podróżujesz:

  • Z Mediolanu do Paryża: można ubiegać się o odszkodowanie, niezależnie od przewoźnika lotniczego, ponieważ odbywa się to wewnątrz UE.
  • Z Rzymu do Nowego Jorku liniami American Airlines: prawo do odszkodowania, mimo że jest obsługiwany przez przewoźnika spoza UE, ponieważ odlatuje z UE.
  • Z Toronto do Amsterdamu z Air Canada: nie ma podstawy prawnej do odszkodowania, ponieważ odlatuje z kraju spoza UE i jest obsługiwany przez przewoźnika lotniczego spoza UE.

Co uważa się za odwołany lot kwalifikujący się do odszkodowania?

Jeśli z jakiegoś powodu zdecydujesz się odwołać podróż, nie masz prawa do odszkodowania na podstawie Rozporządzenia nr 261/2004. Logiczne jest, że o odszkodowanie można się starać tylko wówczas, gdy lot zostanie odwołany przez linie lotnicze. Jeśli linia lotnicza powiadomi Cię o odwołaniu na 14 dni lub więcej przed lotem, nie przysługuje Ci odszkodowanie. Gdy powiadomią Cię mniej niż 14 dni przed datą lotu ich obowiązek zapłaty zależy od ich możliwości znalezienia alternatywnego lotu lub zmiany trasy, z uwzględnieniem następujących ograniczeń czasowych:
Odszkodowanie za opóźniony lot termin
Pamiętaj, że oba warunki muszą być spełnione jednocześnie. Wyobraźmy sobie na przykład, że otrzymałeś powiadomienie o odwołaniu lotu na 5 dni przed lotem. Linie lotnicze rezerwują dla Ciebie bilet na alternatywny lot, który dotrze do miejsca docelowego mniej niż 2 godziny później niż planowany pierwotnie lot, ALE odlatuje ponad godzinę wcześniej. Wówczas masz prawo do odszkodowania za opóźniony lot lub całkiem odwołany.

Kiedy jeszcze przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot?

W przypadku lotów odwołanych z powodu nadzwyczajnych okoliczności nie można starać się o odszkodowanie.

Gdy lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, linia lotnicza nie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności i nie jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania. Takie przypadki obejmują niesprzyjającą pogodę, ograniczenia kontroli ruchu lotniczego, uderzenia pioruna, uderzenia ptaków, strajk na lotnisku, zagrożenia bezpieczeństwa, niepokoje polityczne itp. Jednak „problem techniczny” lub „powody operacyjne” nie zwalniają linii lotniczych z wypłaty odszkodowania pasażerom, chociaż niektórzy przewoźnicy skłaniają swoich klientów do myślenia w ten sposób.

Loty przeniesione na wcześniejszą godzinę od planowanej dają możliwość żądania odszkodowania

W przypadku lotu, który odbywa się z kilku godzinnym wyprzedzeniem,traktuje się go jak lot odwołany, ponieważ linia lotnicza zrezygnowała z pierwotnego planu. W związku z tym obowiązują zasady anulowania opisane powyżej i możesz mieć prawo do odszkodowania.

Jakiej wysokości odszkodowanie można otrzymać za odwołany lot?

Kwota odszkodowania za odwołany lot wynosi od 250 do 600€ i różni się w zależności od odległości między pierwotnym punktem odlotu a miejscem docelowym, długości opóźnienia, jeśli zgodziłeś się na zmianę trasy lub lot alternatywny, oraz od tego, czy lot był w UE czy nie. Poniższa tabela podsumowuje kwotę, o którą można się ubiegać.
Odszkodowania za opóźniony lot
Jak widać powyżej, może przysługiwać Ci tylko połowa maksymalnej kwoty, jeśli opóźnienie do miejsca docelowego zostanie uznane za rozsądne na mocy rozporządzenia nr 261/2004. Jeśli odmówisz zmiany trasy, przysługuje Ci odszkodowanie wraz ze zwrotem kosztów biletu. Ponadto w razie potrzeby linia lotnicza musi zapewnić Ci lot powrotny do miejsca odlotu.

Odszkodowanie za lot z przesiadką, czy można się o nie starać?

W przypadku lotów łączonych (z przesiadką / przesiadkami) zarezerwowanych w ramach tej samej rezerwacji kwota rekompensaty jest obliczana na podstawie całkowitej odległości między pierwotnym punktem odlotu a miejscem docelowym, niezależnie od liczby połączeń między nimi. Przewoźnik, który spowodował zakłócenie, jest odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania.

Odmowa wejścia na pokład: co z odszkodowaniem?

Niekiedy może dojść do sytuacji, w której przewoźnik sprzeda więcej biletów niż jest miejsc w samolocie. Następuje tak zwany overbooking, ale w tym przypadku to błąd popełniony przez przewoźnika. Gdy dojdzie niefortunnie do takiej sytuacji wówczas przewoźnik stara się znaleźć ochotników, którzy dobrowolnie zrezygnują z przeładowanego lotu i polecą kolejnym rejsem. Za taką „przysługę” pasażerowie otrzymują kupony na posiłki, a jeśli zajdzie potrzeba mają opłacony nocleg w hotelu wraz z transportem do niego oraz inne korzyści finansowe. W zaistniałej sytuacji nie można starać się o odszkodowanie. Jeśli natomiast linia lotnicza nie znajdzie osób, które są zainteresowane taką opcja, to wybiera losowo osoby, którym odmówi wejścia na pokład, czyli nadliczbowym pasażerom. W takim przypadku zobowiązana jest do zapewnienia im opieki i zmiany rezerwacji na najbliższy lot lub w przypadku rezygnacji z podróży całkowity zwrot kosztów biletów. W takiej sytuacji mamy prawo do żądania odszkodowania od linii lotniczych.
Opóźnienie samolotu a prawa pasażera

Jak długo po odwołaniu lub opóźnieniu lotu mogę się ubiegać o odszkodowanie?

W zależności od kraju, w którym ma siedzibę przewoźnik lotniczy, istnieją określone terminy na złożenie roszczenia. Na przykład przedawnienie w Wielkiej Brytanii wynosi 6 lat. Oznacza to, że jeśli twój lot był obsługiwany przez British Airways, możesz złożyć wniosek o lot, który miał miejsce 6 lat temu. Oto lista terminów składania roszczeń według kraju:
Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Prawa pasażera na podstawie Rozporządzenia nr 261/2004, jeśli lot zostanie odwołany?

Oprócz wniosku o odszkodowania za odwołany lot, istnieją inne prawa, które przysługują Ci na mocy Rozporządzenia nr 261/2004.

Masz prawo do zwrotu pieniędzy lub zmiany trasy.

Nie tylko możesz uzyskać rekompensatę za straty czasu poniesione przez odwołany lot, ale masz również prawo do jednego z poniższych:
1. Pełny lub częściowy zwrot kosztów biletu oraz lot powrotny do miejsca docelowego (jeśli dotyczy).
2. Najwcześniejszy alternatywny transport do miejsca docelowego. Jeśli żaden inny lot nie jest dostępny, linia lotnicza musi zapłacić za alternatywny transport, czy to autobus, pociąg, czy coś innego, wraz z kosztem dotarcia do tego innego transportu.
3. Kolejny bilet do miejsca docelowego w późniejszym terminie.

Prawa te nie wpływają na kwotę odszkodowania, którą zamierzasz otrzymać. Nie akceptuj jednak kuponów podróżnych ani mil lotniczych: mogą one pozbawić prawa do odszkodowania za opóźniony lot lub odwołany.
Odszkodowanie za opóźniony lot

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Jeśli nasz wniosek za opóźniony lub odwołany lot jest uzasadniony to mamy całkowite prawo domagać się odszkodowania od przewoźnika lotniczego. Formularz reklamacyjny znajduje się na stronie linii lotniczej i należy go po prostu uzupełnić. Powszechnie wiadomo jednak, że przewoźnicy niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźniony lot, powołując się na nadzwyczajne okoliczności, co nie zawsze jest zgodne z faktycznym stanem rzeczy. Jeżeli odpowiedź na żądanie odszkodowania będzie negatywna, a my się z tym nie zgadzamy to mamy możliwość odwołania się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a następnie na drogę sądową. Można pomyśleć, że dużo z tym roboty i szybko się zniechęcić…

Innym sposobem są doświadczone firmy, specjalizujące się w uzyskiwaniu odszkodowań od linii lotniczych. Za wykonaną usługę pobierają prowizję, ale doskonale wiedzą co należy zrobić aby uzyskać odszkodowanie dla klienta nawet po kilku latach, a jeśli nie uda się uzyskać odszkodowania to klient nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Nikomu nie życzymy odwołanego czy opóźnionego lotu, bo jest to sytuacja niezwykle stresująca i nie jesteśmy na nią przygotowani. Niestety może przytrafić się każdemu! Jeśli dojdzie to takowej to możecie skorzystać z oferty jednej z firm, która ma wieloletnie doświadczenie, a jej pracownicy doskonale wiedzą co należy zrobić i zrobią to dla Was i za Was. Spośród wielu firm specjalizujących się w uzyskiwaniu odszkodowań w tej „dziedzinie” sprawdźcie AirCashBack. To firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, która od ponad 6 lat świadczy usługi pomocy prawnej w dochodzeniu odszkodowań dla pasażerów opóźnionych lub odwołanych lotów. Pomoc firmy nie wiąże się z koniecznością ponoszenia żadnych opłat wstępnych - klienci AirCashBack płacą tylko w razie zakończenia ich spraw z sukcesem.
Czy odszkodowanie za opóźniony lot mi się należy?
Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel