Jak kupić nowy bagaż?

          Jednym z elementów na które warto zwrócić uwagę, planując zakup walizki jest stelaż. Często wykonuje się go z aluminium, włókna szklanego czy nawet drewna lub stopów różnego rodzaju plastiku, które gwarantują wytrzymałość. Czasem jest to także mieszanka wszystkich wspomnianych materiałów. Oczywiście waga stelaża ma bezpośrednie przełożenie na ciężar walizki, niestety nie przekłada się to na wytrzymałość całego produktu. Informacje o wykorzystanych materiałach znaleźć można na przykład na plakietce, przy produkcie.

 

          Przy zakupie walizki duże znaczenie ma fakt otaśmowania szwów. To w nich pasek materiału ma zadanie wzmocnić połączenie suwaka i torby, co zapobiega wychodzeniu nitek. W przypadku toreb, połączenia znajdujące się na zewnątrz muszą być pokryte skórą oraz zalamowane nylonem, do tego obowiązkowy jest wzmocnione obszycie. Takie rozwiązania podnoszą wytrzymałość szwu i tym samym niwelują ryzyko zniszczenia tych elementów. Dodatkowym atutem będzie, jeśli szwy są stebnowane. Nie tylko podwyższy to wytrzymałość, ale też wpłynie na stabilizację. W rezultacie uszkodzenie 1 szwu nie wpłynie na kolejne.

 

          Materiał to oczywiście jeden z najbardziej istotnych części nowego bagażu. Najbardziej estetyczna będzie skóra, jednak ma ona tę wadę, że w kategorii bagażu miękkiego nie znajdzie się w grupie najlżejszych, choć swoją wytrzymałością zapewne przewyższy zdecydowaną większość. W trakcie poszukiwań natrafią Państwo na produkty skórzane o niższej cenie, najprawdopodobniej będą one wykonane ze skóry licowej. Ta skóra niestety nie słynie ze szczególnej wytrzymałości i bardzo szybko ulega degradacji, tym samym tracąc największy swój atut czyli wygląd.

 

          Ciężar materiału jest często wprost proporcjonalny do odporności na zniszczenia. W przypadku plecaków lub toreb najpopularniejszymi materiałami są poliester wykorzystany w plecakach Herschel Little America, nylon (North Face Hot Shot) i cordura. Najdroższym ze wspomnianych jest nylon balistyczny. W parze z ceną idzie także wytrzymałość i odporność na uszkodzenia. Nie należy jednak niedoceniać produktów wykonanych z nylonu, ich odporność jest mniejsza, ale na warunki turystyczne czy podróżnicze w zupełności wystarczy. Twardość czy grubość materiału nie zawsze oznacza zwiększoną wytrzymałość. Doskonałe potwierdzenie tego twierdzenia stanowi tweed.

 

          W przypadku walizek najlepszym materiałem jest Poliwęglan - np. Antler Saturn, ze względu na największa wytrzymałość i jednocześnie elastyczność. Drugie miejsce na podium należy do skorup polipropylenowych - użyto jej w March Colorado, ostatnie zaś do tych wykonanych z ABSu - Travelite Flux.

 

 

           Bardzo częstym pytaniem, które pada w naszym sklepie jest: Czy ten plecak/ walizka jest wodoodporna? Nie ma plecaka lub walizki całkowicie odpornego na wodę. Żaden z produktów nie jest w stanie wytrzymać kąpieli w basenie czy kilkugodzinnej wędrówki w sążnistej ulewie. Jednak zdecydowana większość wytrzyma godzinną podróż w średnio intensywnym deszczu. Dobrym materiałem, pod tym aspektem, są cordura i nylon. Nieocenione bywa także wodoodporne uszczelnienie.

 

         Lwia część produktów bagażowych została zaimpregnowana wewnątrz, aby uniknąć nagromadzającej się wilgoci. Rozwiązanie takie wykorzystywane jest m.in w produktach marki Caterpillar, serii Bizz. Informacje o tym w jaki sposób bagaż jest zabezpieczony na tym polu, najłatwiej znaleźć na metce. Jeżeli jednak istnieją obawy, że potencjalny produkt może nie wytrzymać bardziej ekstremalnych warunków, warto wyposażyć się w przeciwdeszczowy pokrowiec.

 

 

          W przypadku zamków bardzo rozsądne jest podejście – im mniej tym lepiej, a co za tym idzie – im prościej tym lepiej. Prostota przekłada się bowiem na nieawaryjność, wynikającą z nieksomplikowanej konstrukcji. Najbardziej miarodajnym czynnikiem jest sposób, w jaki zamek się zasuwa. Jeśli nie wymaga to większego wysiłku i idzie bardzo płynnie, to możemy być spokojni – suwak nie przesunie się, a zamek sam z siebie nie otworzy. W razie obaw warto także spojrzeć na rozmiar przywieszek – te o całkiem sporym rozmiarze są równoznaczne z łatwością obsługi tego, nieskomplikowanego acz drobnego mechanizmu.

 

          Nierzadko niesłusznie pomijanym elementem są uchwyty. Kryterium wyboru w tym wypadku to zarówno wygoda – torbę czy plecak musi być wygodnie przenosić, nie powinno to męczyć naszej ręki. Równie wartym uwagi jest fakt, czy ów rączka jest odpowiednio przymocowana. Nity lub śruby to jedno z najlepszych rozwiązań, ponieważ gdy rączka uszkodzi się, istnieje możliwość wymiany.

 

         Jeśli idzie o rozwiązania wykorzystane w walizkach, to w ich przypadku zetkniemy się z rączkami teleskopowymi. Ich najważniejszym atutem jest opcja wysuwania na dogodną dla nas wysokość oraz w wielu przypadkach możliwość zablokowania w połowie jej długości. Biorąc pod uwagę, że mimo prostoty jest to jednak mechanizm, powinniśmy zwracać uwagę na to w jaki sposób producent postanowił go ochronić. Obecnie umieszcza się pomiędzy skorupą walizki i jej podszewką. W miękkich walizkach, takich jak Revelation Skye stelaż można dość łatwo wyczuć.

 

          Argumentem na wątpliwą jakość bywa chybotliwość rączki, która rzekomo ma świadczyć o skłonności do psucia się i o nieprawidłowym wykonaniu. W rzeczywistości ta niestałość daje, zwłaszcza w przypadku walizek kabinowych, pośrednią gwarancję na dłuższą żywotność tego elementu. Wynika to z minimalizacji prawdopodobieństwa zacięcia się tego mechanizmu, będącego efektem właśnie tego luzu podczas wysuwania czy chowania rączki. Zatem bez znaczenia czy wybierzemy Travelite Portofino czy Titan Triport do czynienia będziemy mieć z rączką o podobnej jakości.

 

          Paski oraz taśmy wykorzystywane w torbach i innych rodzaju bagażu, przede wszystkim powinny być wytworzone z szerokich taśm oraz obite odpowiednim fabrykantem, aby uniknąć niszczenia naszego ubioru, podczas noszenia. Przy wyborze torby pasek jest oczywiście dodatkowym atutem, tak ze względu na kolejną opcję noszenia, jak również wygodę. Także ten element warto uprzednio dostosować do naszego wzrostu i sylwetki. Taką samą uwagę powinniśmy poświęcić uchwytom w tych produktach. W przypadku walizek najlepiej gdy rączki do przenoszenia są umieszczone zarówno na szczycie walizki jak i jednym z jej boków.

 

         Jeśli zaś idzie o plecaki, to istotnymi paskami i taśmami są pasy biodrowe i piersiowe, które pomagają ustabilizować produkt podczas poruszania się. To rozwiązanie jest nieocenione zwłaszcza w przypadku, gdy poruszamy się dynamicznie i nosimy na swoich plecach bagaż dość sporych gabarytów. Często spotyka się to w plecakach turystycznych, takich jak Deuter Traveller.

 

 

          Wpływ kółek na jakoś walizki to bardzo popularna kwestia. Produkt z 4 kołami z zasady jest tym, który odznacza się większą stabilnością. Dodatkowo jest to też ułatwienie w samym prowadzeniu walizki, ponieważ nie musimy jej ciągnąć za sobą, a możemy po prostu prowadzić obok siebie. Takie walizki będą też bardziej zwrotne, co w przypadku np. Biegu na samolot po lotnisku i konieczności kilkukrotnego skręcania będzie sporym atutem. Aby zapewnić wszystkie wymienione rzeczy, koła powinny być rozstawione w rogach oraz mocno przymocowane do skorupy produktu. Bardzo często bezpośrednie przełożenie na jakość ma rozmiar – im większe tym lepsze.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij